Лаконічно про органічні продукти і не тільки

Share on Facebook

Станом на 2010 р. майже 35 млн га сільгоспугідь сертифіковано за органічними стандартами. Крім того, зростає площа сертифікованих земель несільськогосподарського призначення – здебільшого сертифіковані дикороси (25,3 млн га) та бджільництво (5,8 млн га), а також аквакультура, лісове господарство, пасовища.


органічні продукти

Світовий ринок органічних продуктів та напоїв у 2008 р. становив 50,9 млрд дол., що вдвічі більше, ніж у 2003 р. Попит споживачів на органічні продукти найбільший у Північній Америці та Європі. Ці два ринки отримують 97% світових доходів від продажу органічних продуктів та напоїв. Азія, Латинська Америка та Австралія є найбільшими виробниками та експортерами органічних продуктів харчування, хоча внутрішній ринок у цих країнах також має великий потенціал.

 

Глобальна фінансова криза не оминула і ринок органічних продуктів, проте абсолютно не можна говорити про його колапс. У 2009 р. тут спостерігалося не зниження рівня розвитку, а лише зниження темпів зростання. Органічний ринок у Німеччині, наприклад, залишався стабільним, порівнюючи зі спадом загального ринку. У той час як асортимент товарів збільшувався, зниження ціни на продукти призвело до застою обороту. Важливим стабілізаційним фактором виявилася менша чутливість споживачів до змін ринку, оскільки вони точно знають, навіщо витрачають кошти на органічні продукти. Це, напевно, і є одна з головних причин зростання ринку впродовж кризи та швидкого оновлення вже у 2010 р.

А які переваги органічних продуктів? Згадаймо, що таке органічне виробництво, та на яких засадах воно існує. Насамперед це відсутність хімікатів та синтетичних мінеральних добрив, що в результаті дає здорову продукцію – так більшість людей характеризує органік. Проте органічне сільське господарство означає не лише відсутність будь-яких хімічних речовин у всьому харчовому ланцюзі, але і повну заборону ГМО. Органічне виробництво пов’язано також із забезпеченням добробуту тварин, чітким дотриманням сівозмін, підтримкою родючості ґрунту. Більше того, органічне виробництво – цілісна система управління фермерським господарством та виробництвом продуктів харчування, що містить найкращі практики природоохоронної діяльності, охорони водойм, ґрунтів та біорізноманіття. Саме такі принципи закладено у всіх органічних стандартах та регулюваннях.

Нині у світі, який страждає від економічної та моральної кризи, люди шукають нових цінностей та сталого розвитку. Вони все частіше ставлять питання про способи виробництва в промисловості та сільському господарстві. Якщо термін «органік» нині пов’язати лише зі «здоров’ям та безпекою», не згадуючи про всі переваги для збереження навколишнього середовища, клімату та суспільства, споживачі можуть назавжди втратити довіру до органічних продуктів.

Усе частіше люди починають турбуватися не лише тим, що вони споживають, їх хвилює ще і якість інших товарів, які вони купують, – текстилю, одягу, косметики.

Ринок органічного одягу та текстилю почав розвиватися лише останніми роками. На сьогодні 22 країни вирощують близько 145 тис. тонн органічної бавовни на площі 253 тис. га. У 2009 р. світовий ринок органічної бавовни сягнув 4,3 млрд дол., маючи тенденцію дійти до суми 6 млрд дол. вже у 2011 р. Проте це лише невелика частка, порівняно з конвенційним виробництвом. Зважаючи на високий попит на органічну бавовну, вже років через 10 органічний текстиль заполонить усі великі модні бренди. Уже сьогодні органічний одяг можна знайти в асортименті таких відомих брендів, як «Nike», «Walmart», «H&M», «Biollini», «Adidas», «Levi Strauss» та ін.

Ще один швидкозростаючий сегмент – натуральна та органічна косметика. Все більше людей у всьому світі купують органічні засоби догляду за обличчям та тілом, ефірні олії, декоративну косметику, парфуми. Обсяг ринку органічної косметики у 2008 р. становив 2 млрд євро в Європі та 3 млрд дол. у США. За прогнозами протягом наступних п’яти років ринок зросте до 6,3 млрд дол. та 5,8 млрд дол. відповідно. У цей же час обсяг ринку в Азії сягне рекордного показника в 14,8 млрд дол.

Варто відзначити, що у цих обох сегментах зростання відбуватиметься набагато швидше, ніж у продовольчому секторі, оскільки вони приваблюють набагато більше компаній. Проте такий швидкий розвиток має і зворотній бік: коли щось швидко розвивається, новачки часто біжать за покликом моди, не маючи основною метою розвивати стале чи органічне виробництво. У результаті такі горе-компанії спочивають на лаврах, не маючи подальшого розвитку.

І нарешті, список досягнень та можливостей органічного сектора можна продовжити, вже не торкаючись органічних продуктів та органічних методів виробництва. Прогресивні компанії нині намагаються утримувати свої виробничі складські потужності відповідно до «зелених» національних та міжнародних стандартів, використовуючи сонячну енергію, покращену ізоляцію, органічну деревину та інші натуральні матеріали.

Тож, важливо розвивати органічний сектор далі, не зупиняючись на досягнутому, поширюючи як органічні ідеї та методи виробництва, які застосовуються у всьому світі, так і «зелені» аспекти, безпосередньо не пов’язані з органічним виробництвом.


Геральд Херрманн, директор ТОВ «Органік Сервісез», Німеччина,

спеціально для «ORGANIC UA»

Цю та інші статті Ви можете знайти на сторінках журналу "ORGANIC UA" 11 (12)' 2010

Додайте Ваш коментар

Ваше ім'я (псевдонім):
Ваша адреса електронної пошти:
Коментар: