Органічні Нідерланди крізь дірки від сиру

Share on Facebook

Нідерланди відомі своїми вітряними млинами, каналами, сиром і квітковими полями. Королівська резиденція, парламент, уряд і Міжнародний суд ООН знаходяться в Гаазі, хоча столицею є Амстердам.


376

Тут поряд з усталеними європейськими традиціями та культурою панує свобода та усвідомлення того, що всі ми є частиною природи. Тому голландці так багато уваги приділяють «зеленій» енергетиці, сталому розвитку держави, і, звичайно ж, органічному виробництву. Не менш важливим є те, що держава обрала такий шлях пріоритетним.

 

Рік тому Федерація органічного руху України звернулася з проханням до Посольства Королівства Нідерландів в Україні надати можливість українським фахівцям ознайомитися з досягненнями органічного руху цієї країни. Після клопіткої підготовчої роботи у січні 2011 р. за підтримки Міністерства економічних відносин, сільського господарства та інновацій Нідерландів українська делегація з 12 чоловік, які представляють різні сфери органічного сектора, відвідали Королівство Нідерланди з ознайомчим туром. Програма мала бути багатообіцяючою та цікавою. І таки стала такою. Навчальний тур розпочався з офіційної зустрічі у згаданому міністерстві, потім було безліч органічних господарств різного спрямування, багато компаній та мереж збуту органічної продукції.

Органічне сільське господарство Нідерландів досить унікальне та особливе. Органічний сектор і досі невеликий, порівняно з конвенційним, проте частка органічного ринку невпинно зростає, а органічне виробництво відіграє провідну роль на шляху країни до сталого розвитку та інноваційного прориву. Хоча, за даними міністерства, органічне виробництво займає лише 2,7% у загальному сільському господарстві. Склалося таке враження, що органічні продукти можна знайти повсюди.

Головним пунктом програми стала щорічна органічна виставка «BioVak», яка є святом органічного сектора країни: від виробників, переробників, імпортерів, готелів, ресторанів, представників роздрібних мереж до навчальних закладів та просто «підприємців з гарним смаком», які цікавляться останніми новинами в органічному виробництві. Понад 300 експонентів з’їхалися цього року з усіх куточків країни, аби представити свої здобутки.

Очі розбігалися від величезного асортименту продукції, переважно вітчизняного виробництва. Тут ми мали змогу скуштувати безліч органічних продуктів (часто для нас несподіваних), познайомитися з цікавими людьми, знайти відповіді на всі наші питання. Усі учасники радо пропонували власну продукцію: різноманітні сири, ковбаси, овочі, фрукти, соки, джеми, соуси, пиво, вино, цукерки, молочні продукти, рослинні олії, морозиво, шоколад, чай, каву, – всього і не перелічити.

Тим, хто прийшов за інноваціями, пропонували найновіші розробки у насінництві, кормовиробництві, екопакуванні, дослідні інститути ділились досвідом своїх останніх досліджень.

Вражень отримали стільки, що про все неможливо описати на сторінках журналу. Пропонуємо Вам лише найцікавіші аспекти.

 

Сирний рай

сириЯкий продукт не став несподіванкою, так це сир, бо славиться він у всьому світі. Різні види, різні смаки, різна технологія приготування. І всі вони органічні! Сотні виробників з’їхалися з усієї країни, аби представити на розсуд відвідувачів виставки свої продукти. Найбільше запам’яталася доброзичлива сімейна пара Літ’єнсів, які із задоволенням пригощали відвідувачів різними видами власного сиру. Вони є власниками старої сімейної молочної ферми «Worth Raven», розташованої у самому серці провінції Маас енд Вааль. Сім’я займається виробництвом різних видів сиру з власного високоякісного молока вже протягом 30 років. Упродовж довгого періоду фермерське господарство ведеться у гармонії з природою. Здається, що турбота про навколишнє середовище – в них у крові. Нинішні власники ферми розпочали виробництво сиру у 1971 р. У 1996 р. вони перейшли на органічні методи виробництва. А це означає, що все життя їхньої ферми повернулось до тієї ж ситуації, яка існувала до початку XIX ст.: жодних синтетичних добрив, жодних пестицидів, жодних антибіотиків та стимуляторів росту, вільне утримання тварин. До того ж тваринництво нині поєднується з рослинництвом, аби забезпечити худобу якісними кормами власного виробництва.

Що ж до сиру, то він має більш глибокий смак та є джерелом лише корисних для організму речовин. На фермі виготовляють сири лише з натурального органічного молока без додавання консервантів, барвників, поліпшувачів смаку та інших синтетичних речовин. Залежно від погоди та пори року на сироварні отримують різний за смаком та запахом сир, тому Вам ніколи не набридне однорідний смак!

Сім’я Літ’єнсів виробляє на своїй молочній фермі широкий асортимент справжніх сертифікованих органічних продуктів: молодий сир, який тане у роті та має ніжний аромат, старий сир (до 2,5 р.), який цінують справжні гурмани, гострий сир із додаванням різних трав, спецій, часнику, селери, цибулі, гострого перцю, а також просто цільне молоко, вершки, масло, йогурти.

 

Несподіване виноробство

Здавалося б, виноградарство з Нідерландами не пов’язати. Проте така діяльність тут не нова: ще римляни принесли виноград у ці регіони, і протягом століть культура виноробства процвітала в монастирях по всій країні, поки Наполеон не заборонив їхню діяльність для захисту французьких виноробів. Пізніше культура виноробства повернулась до країни. За короткий час було відновлено понад 100 виноградників. Нині у Нідерландах виробляють вина високої якості, які можуть конкурувати зі своїми колегами з Франції, Німеччини та Італії.

На виставці ми познайомилися з місцевими виробниками органічного вина з провінції Гелдерланд. Пан Леон Масселінк разом із дружиною пані Магдою радо розповідали про власну виноробню «Montferland». Спочатку їхня ферма займалася розведенням корів та зерновими культурами. У 2004 р. господарство перейшло від традиційного фермерства до органічного. Вони започаткували нову справу, заклавши два виноградники площею 2,5 та 1,5 га, де висадили 14 500 кущів виноградної лози. Разом із лозою вони висіяли суміш трави з польовими квітами, а також троянди та лаванду. Побачивши це диво, відвідувачі, не вірячи очам, говорять, що потрапили на виноградники Франції. У 2006 р. вони зібрали перший невеликий урожай. У 2007 р. вже виробили свої перші вина – біле, рожеве, червоне, які мають відмінний смак та аромат.

Виноград у цьому господарстві вирощується за органічними стандартами, дотримання яких інспектує національна сертифікаційна компанія «Skal». Тут не використовують синтетичні добрива, пестициди. Чимало уваги господарі приділяють «здоров’ю» ґрунту, багатому життю комах, рослин і квітів. Для боротьби зі шкідливими птахами використовують соколів. Усі процеси на виноградниках виконуються вручну: від обрізання лози до збору врожаю та виробництва вина.

Зважаючи на високий рівень якості вина, виноробня «Montferland» була удостоєна кількох нагород у Нідерландах і за кордоном. Зокрема, у 2010 р. отримала золоту медаль на міжнародному конкурсі «Berlin Winе Trophy», а її вина були визнані найкращими органічними винами Нідерландів. Таке визнання є найкращим доказом того, що Нідерланди здатні виробляти відмінні вина, які не поступаються відомим винам Франції, Австрії та Німеччини.

 

Свіжі овочі взимку

Було приємно бачити свіжі овочі, фрукти, салати взимку на прилавках магазинів, не імпортованих з теплих країн, а власного виробництва. Популярними в Нідерландах є теплиці. Одну з таких теплиць ми відвідали під час подорожі. Її власником є Роб ван Паассен, який разом зі своєю дружиною та дітьми вирощує органічні овочі та салати. Його господарство розташоване у невеликому тихому селищі Оуде Лееде поблизу Гааги.

У пана Роба – типова сімейна ферма, яку придбав ще його батько. Сьогодні тут працюють сам господар із дружиною та невеликою командою робітників, дехто з яких працює тут довше за нинішніх господарів. Батько Роба вже відійшов від справ, проте ще й досі час від часу допомагає зі «спеціальними проектами», які потребують великого досвіду та особливого догляду. Теплиця займає лише 1 га, проте її намагаються використати максимально ефективно. Овочі та салати вирощують цілий рік: улітку теплолюбні рослини і взимку морозостійкі, тим самим оптимізуючи тепловитрати господарства. На площі інших 1,3 га вирощують кормові культури для коней. Розведення цих прекрасних тварин – хобі дітей родини. До речі, їхній гній використовують для удобрення. Господарство сертифіковане за органічними стандартами компанією «Skal», до того ж у 2010 р. воно отримало біодинамічний сертифікат «Demeter». На цій фермі свою діяльність ведуть згідно з законами природи, для удобрення застосовують лише сертифіковані органічні препарати, готують власноруч біодинамічні засоби, для боротьби зі шкідниками використовують птахів та сонечок, а врожай збирають виключно вручну. Основними культурами, які вирощує сім’я, є перець, огірки, помідори та салат паксой. До речі, останній є ексклюзивним продуктом, оскільки пан Роб – єдиний виробник органічного паксою в країні.

 

Знай виробника в обличчя

Незабутнім став візит до оптової компанії «Eosta», яка посіла лідируючі позиції на ринку органічних свіжих овочів і фруктів. У своїй діяльності компанія забезпечує ефективну логістику, високу якість продукції, інноваційне екологічне пакування та дбає про соціальну відповідальність. Найбільш цікавим тут, як на мене, є впровадження в життя проекту «Природа і більше», куди долучились усі її постачальники.

Проект було створено у відповідь на зростаючий попит споживачів на здорову, органічну продукцію, аби забезпечити прозорість виробництва для кінцевих споживачів. Суть цього проекту полягає в тому, щоб познайомити кожного покупця з виробником обраного ним товару. Компанія «Eosta» запустила спеціальні марки-наліпки з зображенням кожного виробника та інформацією про те, де можна детальніше вивчити процес його виробництва, вклад у сталий розвиток держави та збереження навколишнього середовища. Такий проект спонукає споживачів до свідомої покупки. Крім того, що вони отримають якісний та здоровий продукт, вони візьмуть участь у благодійній акції «1 євроцент з 1 кг» на вирішення соціальних проблем громади кожного фермера.

До того ж команда компанії створила концепцію яскравої «квітки сталого розвитку». Квітка була розроблена, аби в цікавій формі розповісти про ставлення та вплив кожного фермера на ґрунт, водні ресурси, повітря, рослинний і тваринний світ у процесі свого виробництва у кількісному та якісному еквівалентах.

Дуже цікава концепція. Варто було б запровадити щось подібне і в Україні. Уявіть лише, ви купуєте яблуко, а на ньому – фото фермера, що виростив цей плід, який бажає вам здоров’я!

 

Колективний розвиток органічного сектора

У рамках нашої програми ми також відвідали господарство пана Антона Вілстерена, який займається вирощуванням органічної насіннєвої картоплі, цибулі, пастернаку, моркви, пшениці, капусти різних видів, гарбузів, кореня петрушки, насіння та трави конюшини. Цікавим виявилося те, що територія його господарства колись була... (не дивуйтеся!) дном Північного моря. У 1940-х рр. у Нідерландах розпочалася масштабна акція «відвойовування» дна морського у водної стихії. Після осушування у 1950-х рр. фермери вже заселяли ці території і починали їх освоєння. Так розпочав фермерство його батько, і нині пан Антон разом із дружиною Коррі продовжують займатися сімейною справою.

У 2001 р. господарство вперше отримало органічний сертифікат на своє виробництво. На фермі використовують лише органічні добрива, рослини не обприскують хімічними пестицидами, для боротьби з хворобами використовують стійкі селекційно виведені сорти. Нині вони постачають свою продукцію не лише на внутрішній ринок, але і чимало експортують. Виробництвом тут займаються цілий рік.

Окрім власного господарства, фермер очолює і громадське об’єднання органічних фермерів «Nautilus». Організація об’єднує нині 87 фермерів з усієї країни, але переважна їх кількість зосереджена у провінції Флеволанд. Головною перевагою об’єднання фермерів є допомога у реалізації своєї продукції: досягається приваблива ціна та комплекс маркетингових переваг. До того ж усі виробники знають один одного в обличчя, допомагають та діляться досвідом. Органічні виробники дуже відкриті.

Пан Антон Вілстерен зареєстрував також марку органічних продуктів «Biotoon», під якою продає власну продукцію та кількох своїх сусідів. Усі вони мають органічні сертифікати «SKAL» та «GLOBAL GAP».

Продукцію для продажу готують самостійно, використовуючи останні технології з великою повагою до природи. Всі продукти зберігають у великих холодильниках та пакують на продаж на території господарства пана Антона. Тут їх сортують, очищають, миють та пакують. У супермаркети продукцію відправляють уже повністю готову до продажу: ніхто більше не торкається її. Це дозволяє забезпечити її найкращу якість.

Господарство Вілстеренів прагне, щоб їхня продукція була доступною для покупців цілий рік, а також хоче забезпечити якнайменший шлях від виробника до споживача.

 

Усе для споживачів

Як нам повідомили, чимало органічної продукції з Нідерландів експортується до інших країн ЄС. Незважаючи на це, голландські споживачі мають змогу придбати всі необхідні продукти. У м. Гаага ми відвідали торговий центр «Ekoplaza», на полицях якого стояли лише сертифіковані органічні продукти: овочі та фрукти, соки і сиропи, м’ясо і сир, хліб та солодощі, молочні продукти, вино і пиво, дитяче харчування, засоби гігієни і косметика, товари для прибирання тощо. Мережу «Ekoplaza» було створено з метою зробити органічні продукти доступними для широкої аудиторії споживачів, які прагнуть не лише заповнити шлунок, але дбають і про смак, і про якість, і про вплив на здоров’я та навколишнє середовище.

Зважаючи на свою популярність, мережа супермаркетів уже запустила власний бренд органічних продуктів «Ekoplaza». Такий хід дозволив знизити ціни, забезпечивши доступність органічних продуктів для ширшої аудиторії. До того ж для своєї торгової марки вони обрали лише місцевих виробників, щоб забезпечити максимальну свіжість продуктів. Нині у своєму асортименті вони мають органічний рис, томатну пасту, олію, мариновані огірки, фрукти, консерви, вафлі у сиропі.

Пропонуючи органічні продукти, мережа «Ekoplaza» працює над збереженням здорової екосистеми на планеті. Магазини цієї мережі дуже популярні серед населення, оскільки тут завжди знайдеш великий вибір продукції, привітний персонал та гарне обслуговування. Політика ціноутворення побудована на принципі справедливості для фермерів та споживачів.

Інна Колесник

спеціально для ORGANIC UA

Цю та інші статті Ви можете знайти на сторінках журналу "ORGANIC UA" 01-02 (14)' 2011

Додайте Ваш коментар

Ваше ім'я (псевдонім):
Ваша адреса електронної пошти:
Коментар: