Голландія: держава консенсусу

Share on Facebook

 

Голландці вже давно знають, що лише спільні зусилля підприємців, держави та соціальних установ приводять до найкращих результатів. Цей принцип спрацював і у процесі розвитку органічного сільського господарства.

 

184Держава, фермери, переробники, роздрібні продавці, банки та недержавні установи працюють разом у питанні покращення ринкових умов.

Імпорт та експорт органічної продукції також підтримується Голландським Органічним Конвентом.

В доповнення до цього, держава планує витратити 50 млн. Євро за 2008-2011 рр. на покращення знань та впровадження інновацій, стимулювання попиту та зміцнення взаємозв’язків в органічному секторі.

Розвиток голландського ринку органічного сільського господарства

Історія органічного сільського господарства на території Нідерландів розпочалась у 1926 р., з першої біодинамічної ферми у провінції Зееланд.

У 1947 р. було засновано першу професійну школу органічного сільського господарства. Вона готує спеціалістів і по сьогоднішній день.

З 1960-х рр.. почався стрімкий розвиток органічного сектора, і в 1964 р. було створено першу спеціалізовану дорадчу службу.

Протягом останніх 20 років внутрішній голландський ринок стабільно зростає. В період з 2007 по 2009 рр. попит зріс більше ніж на 20%. Загальний обсяг ринку органічної продукції оцінюється у 600 млн. Євро.

Доля органічної продукції становить трохи більше 2% від загального обсягу ринку продуктів харчування.

В середньому голландець витрачає 31,50 Євро, в порівнянні з загальноєвропейським середнім рівнем у 29 Євро.

Свіжі органічні продукти займають більшу долю ринку, ніж крупи та інші продукти тривалого зберігання. Сучасні тенденції свідчать про продовження зростання долі ринку органічних продуктів та про збільшення кількості найменувань продуктів.

Голландські супермаркети та спеціалізовані магазини показують стабільне зростання продажів. Заклади громадського харчування та готової кулінарії також використовували значно більше органічних продуктів в 2008-2009 рр.

Ключовою тенденцією є зростання споживання продуктів з доданою вартістю, таких як органічні молочні шейки та піцци. Вихід за межі простої «первинної» продукції може стати дуже важливим для всього сектору.

Дослідження свідчать, що споживачі органічної продукції зазвичай старшого віку, добре освічені, живуть у дрібніших сім’ях, мають меншу кількість дітей та живуть у порівняно великих містах.

Більшість споживачів купує органічну продукцію у супермаркетах.

 

Нідерланди: Обсяги реалізації органічної продукції через різні канали у 2008 р.

583,4 млн. Євро

Всього

256,6 млн.Євро

Супермаркети

234,6 млн. Євро

Спеціалізовані магазини

46,1 млн. Євро

Заклади громадського харчування

46,2 млн. Євро

Інші

 

Найголовніші аспекти при виборі органічних продуктів харчування в Нідерландах – «смачно» та «добре для здоров’я».

Голландський органічний сектор експортує близько 50% від виробленого, на 550 млн. Євро. Голландія серйозно орієнтована на сусідні країни. Імпорт органічної продукції до Нідерландів (300 мільйонів Євро) відбувається з різних причин. Наприклад, овочі та фрукти імпортують з метою забезпечення повного асортименту протягом всього року. Деякі продукти ввозять на підставі гарного співвідношення якості та ціни.

У Нідерландів сприятлива географічна позиція для імпорту та реекспорту органічної продукції; порт Роттердамі – найбільший перевалочний порт світу.

Прикладом таких ре-експортованих органічних товарів є тропічні фрукти, крупи та насіння. Деякі голландські торговці та переробники завозять органічні сертифіковані корми та фрукти.

Голландія та продукти органічного тваринництва

Сектор молочної продукції – найбільший сектор органічного сільського господарства. На початку 2009 р. до органічного сектору входили 339 ферм великої рогатої худоби, 68 ферм з виробництва козячого молока та 15 ферм, де виробляють овече молоко.

У 2008 р. 4,3% всіх продуктів молочного виробництва відносяться до органічного сектору (у 2007 р. показник був 3,9%). Органічні сир та масло займають 1,6% ринку (у 2007 р. це становило 1,5%).

Обсяг продаж органічного молочарства досяг 16,9 % у 2008 р. та склав 103 млн. Євро. Більше половини молочної продукції продається в супермаркетах, приблизно чверть – у спеціалізованих магазинах, біля 20% постачається компаніям громадського харчування.

При тому, що більшість органічних молочних продуктів переробляється на території Нідерландів, велика кількість продукції (особливо сирів) експортується.

Сектор органічного свинарства у Голландії також суттєво зростає. Великий відсоток органічної свинини експортується, рівень внутрішнього попиту також підвищується. У 2009 р. активно працювало 87 органічних ферм цього сектору. Існує лист очікування на конверсію звичайних ферм до органічного підходу. Загальний обсяг продаж по сектору свинарства збільшився у 2008 р. на 15,2%.

Умови життя тварин - це серйозне питання, що турбує серця багатьох голландських споживачів. Голландська Спілка Захисту тварин започаткувала спеціальне маркування м’ясних продуктів, що засвідчує належні гуманні умови утримання тварин.

Сектор органічної птиці та яєць невеликий, але зростає. Дослідження ринку станом на 2009 р. свідчить про наявність 164 ферм з виробництва органічних яєць та 16 ферм з вирощування органічної птиці. Ринкова доля органічних яєць становить біля 6,6% (у 2007 р. – 5,4%).

Рівень продаж виріс на 28% у порівнянні з 2007 р. Приблизно 80% всіх органічних яєць, проданих на внутрішньому ринку, було реалізовано через супермаркети. Відмічено велике зростання використання органічних яєць у громадському харчуванні.

Продаж органічної птиці у 2008 р. виріс на 34%.

Супермаркети додали органічне м’ясо до свого стандартного асортименту. Це також призвело до професіоналізації дистрибуції.

 

Нідерланди: Доля органічної продукції у деяких категоріях продуктів, 2008 р.

свіже молоко

4,3%

свіже масло й сир

1,6%

свіжі яйця

6,6%

свіже м'ясо, м’ясопродукти

2,0%

свіжий хліб

2,7%

інші продукти, гастрономія

 

1,4%

Голландія та її органічна овочева продукція

Землеробство та вирощування овочів у відкритому ґрунті - також значна частина голландського органічного сектору. Цей сектор виробляє як овочеву продукцію для споживання людьми, так і органічні корми для худоби, зокрема кукурудзу та інші зернові культури.

На 2009 р. налічувалось близько 1500 органічних ферм відкритого ґрунту та овочевих господарств.

Біля 5500 га використовується під органічні овочі та картоплю. Ринкова частка цієї продукції стабільна, та становила 3,8% у 2008 р.

По причині малої кількості поставок, деякі овочі були все ще дуже дорогі.

100 га земель використовуються для культивації органічних овочів в теплицях. Більше 75% (72 га) припадає на помідори, солодкий перець, огірки та  баклажани, більшість з яких експортується.

Споживання органічної продукції стабільно зростає. Кожного року розпочинають роботу два нові виробники. У 2009 р. було 28 спеціалізованих (по помідорах, і.т.п.) тепличних виробників, а також 10 підприємств з широким асортиментом.

Проте зростання експорту з Іспанії та інших країн Середземномор’я, на додачу до зростання витрат на виробництво, зменшують перспективи зростання цього сектору в країні.

Сектор органічних фруктів не дуже великий. На початку 2009 р. існувало 35 органічних виробників фруктів. Яблука (261 га) та груші (104 га) найбільш широко представлені в цьому секторі. Існує також виробництво м’яких фруктів – різноманітних ягід, включаючи сегмент органічних вишень та слив. Внутрішній ринок виріс на 7,4% протягом 2008 р. та досяг 25 млн. Євро. У порівнянні з сусідніми країнами це досить низькі показники.

Більше половини органічних фруктів продається у супермаркетах, біля 50% продукції експортується.

ЕКО- Сертифікація та Skal-інспекція

Торговий знак «ЕКО» відзначає голландські органічні харчові та сільськогосподарські продукти. Ці продукти вирощують без використання штучних добрив чи хімічних пестицидів, вони не включають штучних ароматизаторів, барвників, смакових добавок, консервантів. Стандарти органічного фермерства базуються на захисті навколишнього середовища та добробуті тварин.

Законодавство ЄС визначає мінімальні стандарти, гарантовані сертифікацією органічної продукції. На території Нідерландів органічною інспекцією займається агенція «Skal», уповноважена на це урядом країни. «Skal» є незалежною структурою, що здійснює свою діяльність на міжнародному рівні з 1985 р. Органічні продукти, вироблені на території Нідерландів, повинні бути сертифіковані «Skal», і після цього отримують дозвіл на розміщення знаку «ЕКО». За кордоном «Skal» проводить сертифікації під назвою «Control Union». (Відвідайте www.skal.com для отримання детальнішої інформації)

Біологіка, Університет  у Вагенінгені та Інститут Луіса Болка

Біологіка (Biologica) - це голландська організація, що об’єднує напрямки органічного сільського господарства та продуктів харчування. Заснована у 1992 р., вона створює платформу для всіх зацікавлених сторін, включаючи до своїх лав фермерів, виробників, торговців, споживачів та дослідників. В рамках Біологіки вищезазначені групи співпрацюють задля покращення та стимулювання ринку та ринкових умов.

Біологіка публікує інформаційні видання, проводить аналіз та дослідження ринку (www.Biologica.nl). З питань торгівлі органічною продукцією існує два веб-сайти англійською: www.Organictradequide.com та www.OrganicHolland.com. Останній існує для зведення міжнародних бізнес- партнерів з голландськими компаніями, зацікавленими в продажі органічної продукції.

Університет у Вагенінгені (www.wur.nl) та Інститут Луіса Болка (www.louisbolk.nl) виконують різноманітні дослідження, спрямовані на ринок органічної продукції та виробничі мережі.

БіоВак- голландська професійна виставка

БіоВак – нова голландська професійна виставка з обміну знаннями та демонстрації інновацій в сталому сільському господарстві. БіоВак  - важлива подія у житті компаній та організацій органічного сектору. Завдання виставки – показати нові продукти та шляхи розвитку на професійному рівні.

У 2010 р. у БіоВак взяло участь більше 13.000 відвідувачів та 300 компаній – експонентів. Виставка була досить інтернаціональною, включала в себе 30 англомовних семінарів та 6 дискусій. Було обговорено як загальні, так і вузькоспеціалізовані теми, а саме біо-різноманіття, зміна клімату та ефективне енергокористування. Декілька голландських виробників та експортерів продемонстрували найкраще насіння для органічної культивації (www.Organicseeds.nl).

Наступний БіоВак запланований на початок 2011 р. у місті Зволлє (Zwolle). Провідна тема виставки - посилення взаємозв’язків між органічним та традиційним сільським господарством, а  також важливістю обміну знаннями і досвідом. Не пропустіть цю подію!

[За додатковою інформацією по органічному сектору Голландії просимо звертатися до Сільськогосподарського Відділу Посольства Нідерландів в Києві (тел. +380 44 490 8223 чи електронною поштою KIE-LNV@minbuza.nl).]

 

Цю та інші статті Ви можете знайти на сторінках журналу "ORGANIC UA" 05-06 (08)' 2010

Додайте Ваш коментар

Ваше ім'я (псевдонім):
Ваша адреса електронної пошти:
Коментар: