Кліматичний баланс органічного та конвенційного виробництва

Share on Facebook

В дискусії про важливість харчових продуктів для клімату, поняття регіоналізм та нерегіоналізм часто знаходяться в центрі публічних дебатів. Таким чином, часто набагато більші викиди CO2, що формуються в сільському господарстві та його засобах, а також в процесі переробки продуктів харчування, постійно нехтуються.


кліматичний баланс

Вірно також те, що багато балансувань CO2 не приділяють належної уваги, або просто не беруть до уваги зміни в використанні землі чи особливі переваги органічного сільського господарства для клімату.

 

Кожен харчовий продукт спричиняє викид парникових газів (CO2-еквівалент) під час його виробництва та переробки, що сприяє глобальному потеплінню.

В рамках широкого дослідження, проведеного ФіБЛ для органічного бренду „Zurück zum Ursprung“ (нім. «Назад до витоків») мережі супермаркетів Hofer/Aldi Süd, експерти дослідили викиди CO2 органічних продуктів та порівняли їх з такими ж звичайними продуктами. В процесі дослідження був взятий до уваги виробничо-збутовий ланцюг, починаючи від сільського господарства, включаючи засоби (тобто, виробництво добрив), до полиці супермаркету. 95 продуктів харчування як з органічного, так і традиційного сільського господарства підлягали повному балансуванню CO2. На основі виявленого накопичення CO2 створювалось маркування CO2, яке розміщувалося на упаковці кожного продукту компанії „Zurück zum Ursprung“, що робить очевидними переваги для клімату.

 

Балансування CO2: від господарства до супермаркету

Балансування CO2 проводилося вздовж всього виробничо-збутового ланцюгу, починаючи від сільськогоспвиробництва, включаючи його засоби (виробництво насіння, добрив, і т.д.) до відділень супермаркету. В результаті, детально розглядалися переробка, пакування, транспортування та зберігання. Переробка харчової продукції та маркетинг відповідної збалансованої продукції проводиться на рівні національних мереж супермаркетів.

Дослідження базувалося на детальних даних по органічному бренду „Zurück zum Ursprung“ з мережі супермаркетів Hofer/Aldi Süd. Крім всього іншого, ці дані створили основу для австрійського “стандарту супермаркету” для транспортування, переробки, пакування та продажу. Близько 20 міжнародних джерел інформації, а також наявна наукова література про оцінку балансу CO2 дозволили взяти до уваги особливі умови виробництва в Австрії, а також дали теперішній рівень знань про оцінку балансу CO2 та зміну використання землі.

 

Викиди CO2-еквівалент органічної і звичайної харчової продукції в Австрії

Головний результат цього дослідження: вся досліджена органічна продукція демонструє нижчий, порівняно зі звичайною продукцією, рівень викидів CO2 як на гектар, так і на кілограм:

  • Молочна продукція: на 10-21% нижчий показник CO2-еквівалент на 1 кг молока
  • Пшеничний хліб: на 25% нижчий показник CO2-еквівалент на 1 кг хліба
  • Овочі: на 10- 35 % нижчий показник CO2- еквівалент на 1 кг свіжих овочів

Різниця рівнів викидів CO2 між органічною і звичайною продукцією обумовлена видом ведення сільського господарства та засобами, що використовуються. На відміну від цього, переробка, пакування, транспортування та зберігання не відрізняються для розглянутої органічної та звичайної продукції супермаркетів.

Що стосується молочної продукції, метан, що виділяється зі шлунку корови спричиняє 40-70% високих рівнів викидів CO2-еквівалент в молочних продуктах в сільському господарстві. Сільськогосподарське виробництво овочевої продукції загалом сприяє значно нижчим викидам CO2- еквівалент.

Завдяки обробці площі, дружній до навколишнього середовища, низькому рівню використання легкорозчинних мінеральних добрив можна значно знизити рівень викидів CO2 в органічному сільському господарстві. Крім того, шляхом акумуляції гумусу CO2 може зв’язуватися в ґрунті. Це також спостерігається в більш низьких викидах CO2 на 1 кг продукції. Результати показують, що, споживаючи органічну продукцію, можна значним чином зменшити викиди СO2 на душу населення. В Австрії така інформація демонструється споживачам шляхом маркування всієї лінійки органічних продуктів (Рис.1).

 маркування

 

Рис. 1: Маркування CO2 на органічній продукції бренду „Zurück zum Ursprung“ (Приклад, 13,4% менше CO2, ніж у традиційному молоці - молоко Kitzbüheler Heumilch)

Т. Ліндентал, T. Маркут, С. Хьортенхубер, Г. Рудольф, К. Ханц, ФіБЛ

Цю та інші статті Ви можете знайти на сторінках журналу "ORGANIC UA" 05-06 (08)' 2010

Add your comment

Your name:
Your email:
Comment: