Таджикистан згадує уроки предків

Share on Facebook

 

tadgykystan

Сьогодні майже немає країн, де б не було споживання і, відповідно, виробництва органічної продукції. Як норма в продовольчому кошику вона присутня в багатьох країнах Європи й Америки. Таджикистан не є виключенням, теж поступово вливаючись у міжнародний рух за екологічно чисті та здорові продукти.

Органічне виробництво почало зароджуватись у країні в рамках невеличких проектів, починаючи з 2004 р. На жаль, жоден з них не мав логічного продовження. Всі вони здійснювалися як пілотні проекти для ознайомлення та навчання фермерів.

Потужний проект розпочав свою діяльність у 2009 р. на півночі Таджикистану, метою якого є цілеспрямований розвиток органічного виробництва в республіці. Цей проект здійснюється місцевими організаціями разом із Швейцарською організацією «Хельветас» за фінансової підтримки Міжконфесійної організації розвитку співробітництва (ICCO).

Серед цілей проекту – розвиток внутрішнього ринку і просування сертифікованих органічних товарів, вироблених у Таджикистані. Основний акцент тут було зроблено на бавовник, тому що саме експорт цієї культури на світові ринки становить майже третину всіх експортних операцій країни.

Наприкінці 2009 р., після успішного завершення пілотної фази проекту, він перейшов у активну першу фазу. Саме у 2009 р. було укладено перші контракти – 2 173 кг органічного та 10 972 кг перехідного бавовнику з Таджикистану було експортовано для компанії «It’s Organic». Нині загальна площа сертифікованих земель становить уже 133,85 га, що в 20 разів перевищує показники попереднього року.

 

Площа сертифікованих органічних земель у 2009-2010 рр., га

sertyficovani-zemli

Система внутрішнього контролю виробництва має три рівні, зокрема містить сертифікаційний і апеляційний комітети. Зовнішню сертифікацію органічного виробництва проводить поважна європейська сертифікуюча компанія IMO зі Швейцарії, починаючи з 2010 р. У 2009 р. на ринку Таджикистану працювало сертифікаційне агентство «Індосерт» з Індії. Отримані результати сертифікації довели ефективність системи внутрішнього контролю та конкурентоспроможності місцевої органічної продукції на міжнародних ринках.

Один з основних партнерів проекту – громадська організація «Консультативно-інформаційна мережа» (Advisory Informational Network), що є найбільш прогресивною та швидкозростаючою мережею дорадчої служби в Таджикистані. Через свої центри з надання тренінгових навчань і консультацій наша організація сприяла значному зростанню кількості зацікавлених фермерів у органічному виробництві.

Головне у нашій справі – простота й достовірність інформації. Для зацікавлення населення та залучення нових фермерів нам дуже допомогли народні методи з догляду та захисту рослин, які застосовуються і нині у віддалених селищах. Ці методи дивують своєю простотою і функціональністю, а найголовніше – вони не суперечать методам вирощування органічної продукції. Застосування цих методів допомагає істотно скоротити витрати на захист рослин і, звичайно, позитивно позначається на зростанні й розвитку культур. Саме такі результати і шукають агровиробники.

Маємо надію, що подальші пошуки народних методів вирощування традиційних культур допоможуть нам знайти і внести свій вклад у справу розвитку органічного сектора.

У рамках проекту розвитку органічного виробництва та з метою просування місцевої органічної продукції у жовтні 2010 р. Консультативно-інформаційна мережа зареєструвала першу в Таджикистані торгову марку «BIO». Перші сертифіковані органічні продукти під цією торговою маркою вже починають продаватися в супермаркетах м. Худжанд, що на півночі Таджикистану.

bio

Хоча органічний рух у Таджикистані досить молодий, популярність органічного виробництва та справжніх сертифікованих органічних продуктів зростає. Плануємо, що в подальшому проект стрімко розвиватиметься в напрямку розширення органічного виробництва, особливо плодово-овочевої продукції.

 

 Короткі відомості про Таджикистан

 

Республіка Таджикистан – держава на південному сході Центральної Азії, далеко від морів і океанів. Межує з Узбекистаном, Киргизстаном, Китаєм і Афганістаном. Територія – 143,1 тис. кв. км. Рельєф – типово гірська країна, 93% території зайнято горами, які належать до найвищих гірських систем світу, більше половини території знаходиться на висоті більше 3 000 м. На території країни – більше тисячі льодовиків, які є витоками численних річок, що живлять держави Центральної Азії.

Таджикистан багатий на природні ресурси, зокрема гідроенергетичні (8-е місце у світі), дорогоцінні метали та каміння, поліметалічні руди, кам’яне вугілля тощо.

Пріоритетними напрямами в економіці є будівництво гідроелектростанцій, видобуток і обробка дорогоцінних металів і каменів, поліметалічних руд, розвиток телекомунікацій, переробка бавовни та іншої сільгосппродукції.

Головні сільськогосподарські культури Таджикистану:

• бавовна,

• шовк,

• зерно,

• тютюн,

• овочі,

• фрукти,

• сухофрукти (щорічно з півночі Таджикистану до України, Росії, Казахстану, Білорусі та інших країн експортується більше 60 тис. тонн кайси та кураги).


Цю та інші статті Ви можете знайти на сторінках журналу "ORGANIC UA" 11 (12)' 2010

Додайте Ваш коментар

Ваше ім'я (псевдонім):
Ваша адреса електронної пошти:
Коментар: